mannen!..... - Reisverslag uit Kilangala, Tanzania van Nelleke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu mannen!..... - Reisverslag uit Kilangala, Tanzania van Nelleke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu

mannen!.....

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

15 Februari 2010 | Tanzania, Kilangala

Vanmorgen werd ik verrast door een onverwacht ritje naar Soembawanga. |Deze keer niet voor een hele dag, maar voor een uur of 5. Net mooi, want een hele dag is behoorlijk lang, vooral als je de stad zo langzamerhand wel gezien hebt! Het begon weer echt afrikaans. vertrek gepland om 9 uur,uiteindelijk vertrek om kwart over 10. Ik raak er aan gewend.....Terwijl ik aan het typen ben ontdek ik dat er iets anders op mijn beeldscherm komt dan de toetsen aangeven! Lastig, maar ook dit went wel weer.
Het gaat goed met mama Ne, geen klachten en bezig met van alles en nog wat. De godsdienst les was erg leuk. De opbouw van de lessen wordt voorbereid door de leerlingen zelf. Zij maken een indeling in tijd en de teacher verzorgt het inhoudelijke deel. Er zaten ongeveer 60 leerlingen in de klas en de les begon met gebed en er kwamen een aantal leerlingen naar voren, ongeveer 20. Het bleek een koor te zijn. Ze zongen werkelijk prachtig, maar ik vind de muziek zowiezo erg mooi,3 liederen.Ondanks het grote aantal leerlingen had iedereen aandacht voor wat er gezegd en gedaan werd.Na verloop van tijd kreeg ik het woord en ik had samen met collga teacher afgesproken dat ik wat zou vertellen over mijzelf, het schoolsysteem in Nederland en wat voor invloed religie heeft op de scholen bij ons.Alles wat ik vertelde werd vertaald en er kwamen veel vragen na afloop van mijn praatje.Wat me vooral bijgebleven is dat de studenten zich niet voor kunnen stellen dat je nergens in gelooft Dat er ook openbare scholen zijn in Nederland leverde luid gelach op, Can you imagine!!!!!
Al met al een zeer geslaagde les waarin veel uitgewisseld werd volgende week mag ik weer en dan praten we over teenagersproblems in Tanzania and Nederland.

Ik ben in het rijke bezit van 2 mannen die zorgen voor het huis en de tuin en Sep!Paolo, de watchman,zorgt voor de veiligheid ,s nachts en werkt ,s morgens in de tuin. Gaat hartstikke prima.Heb laatst soep voor hem gemaakt uit een zakje, gevonden in een winkeltje in Soembawanga.Hij heeft wel 10 keer gezegd hoe lekker hij het vond...Een heel ander verhaal is mijn Charlie! Charlie is de klusjesman, de handige Harry,de Eigen Huis en Tuin man van Kilangala...Het valt niet mee om die man aan het werk te krijgen.En er is genoeg te doen aan het huis. Kieren en gaten moeten gedicht worden, daggoten moeten worden gemaakt en opgehangen worden en ga zo maar door.Charlie vindt het heerlijk om over al dit werk te PRATEN en te DISCUSSIEREN met heel Kilangala,maar van uitvoeren komt weinig. Maar de laatste weken gaat het steeds beter. Inmiddels hangen de goten. Ze hingen al eerder, maar toen het een beetje ging waaien kwamen ze met de zelfde vaart weer naar beneden...Hij heeft ze nu smaller gemaakt en nu moet het volgens zijn deskundigheid blijven hangen.We zullen zien! Eric heeft mij geadviseerd om er niet onder door te lopen...En toen waren de kieren en gaten aan de beurt, het ging gebeuren.Totaal onvoorbereid kwam ik het huis binnen en het leek of er een bom ontploft was. Het hele huis onder het puin en gruis.Charlie moest kennelijk de gaten eerst groter maken voor ze goed dicht te kunnen smeren met cement. Een kenner mag me vertellen of dat klopt.Maar goed, ik heb meteen rechtsomkeerd gemaakt en werd subiet depressief en dacht dat dit echt niet meer goed zou komen.Maar Charlie verzekerde mij dat hij alles op zou ruimen en dat heeft hij gedaan! Al het puin is weg, rest nog een centimetersdikke stoflaag, maar die ga ik met 2 meisjes uit het dorp te lijf. Maar er wordt gewerkt gelukkig, hij heeft hem door....Maar wat kunnen die Afrikaanse mannen praten, er komt geen eind aan.
Op nursey gaat het goed. Ik leer de kinderen engels en het is weer verrassend hoe snel kinderen dingen oppikken.
Over 3 weken komt Eric naar Kilangala, ik kijk er naar uit! Ik verheug me erop om hem alles te laten zien.Las en hoorde dat de winter nog steeds niet voorbij is bij jullie. Bofkonten! Het weer is hier prima, ongeveer 25 graden en het heeft de laatste 5 dagen niet geregend.Heerlijk gewoon.Trientsje, het gaat goed met de weeshuiskinderen. Ze hebben schoolsweaters en nieuwe schoenen gekregen en komen een beetje los.Ja, wat hebben we het goed en gezellig gehad samen het was alleen maar zo kort!

De volgende keer zal ik jullie berichten over boze plannen die ik heb om hier naar de kapper te gaan! Het zal wel moeten. Als ik nog terugdenk aan mijn kappersbezoeken in Suriname en Ghamna....Er zal de komende tijd een kapper zijn in Soembawanga met een groot probleem......
Lieve mensen, dank voor jullie reacties en ik wacht met spanning de volgenden weer af!
Liefs, Nelleke

  • 15 Februari 2010 - 14:07

    Trientsje:

    lieve Nelleke, het voelt of ik even terug ben in Kilangala als ik je prachtige verhaal lees!en wat ben je goed bezig!
    succes met Charlie (en de rest,hoop dat ze een andere schaar gebruiken dan bij Seb!)heel veel groetjes

  • 15 Februari 2010 - 15:41

    Diane:

    Hoi lieve schoonzus
    Ben blij te lezen dat je het goed maakt aldaar. Je maakt veel mee, iets om een boek over te schrijven..!??? Ben benieuwd hoe die Charlie als klusjesman aan de bak gekomen is! Ben heel benieuwd naar de nurseryschool, een soort peuterspeelzaal. Zouy het liefst daar een kijke nemen om het met eigen ogen te zien en mee te maken.
    Laat jezelf een mooi afrokpasel aanmeten, met dreadlocks, ben je de komende weken af van een lkappersbezoek, en hoeft er ook niets af!!
    Veel succes en plezier aldaar.
    Veel liefs vanuit IJlst

  • 15 Februari 2010 - 15:52

    Fem:

    Ha Ne!
    Goed om weer een verhaaltje te lezen, al heb ik erg moeite om me te verplaatsen ;-). Pff die kapper heb ik zelfs in Oostenrijk al twee maanden uitgesteld... en ik ben nu nog niet geweest! Tot over anderhalve maand alweer, in Nederland.
    Liefs,dikke kus

  • 15 Februari 2010 - 23:21

    Marianne:

    Hoi mamma Ne,
    fijn dat alles goed gaat en geniet vooral van je klusjes mannen. Het doet et niet toe of ze goed zijn, je hebt ze tenminste en dat kan niet iedereen je nazeggen. En .... meestal komt het toch wel goed alleen iets anders dan je had gedacht. Wij genieten hier van het bezoek van Roel, Ineke en Sanne die hun weg zoeken in dit land!

  • 17 Februari 2010 - 16:27

    Carla:

    hallo daar, gisteren je man gesproken en de laatste nieuwtjes vertleld van Nijenheim zodat hij ze aan je kan vertellen, wat vliegt de tijd: aprilrooster is klaar en daar prijkt jouw naam weer op.
    wij zien de zon wel als we buiten wandelen, maar de temperatuur is ver beneden wat jij hebt.
    wat een mooie foto's ook, stop er maar 1 in je tas, kunnen we de doelgroep van ons wat verjongen haha
    tot ziens gr
    uit Zeist

  • 18 Februari 2010 - 22:18

    Wim En Bernie:

    We hadden even geen internet aansluiting. (nota niet betaald: nee, nieuwe computer) Vandaar even geen reactie van onze kant. Maar we hebben gelukkig wel regelmatig contact met Eric. Waar die jongen uithangt..... geen tijd om bij ons te komen eten. Er wordt niet getennist!!! Grapje. Wij vertrekken a.s. vrijdag naar Oostenrijk een laatste wens van Dien. We zijn blij dat we nog iets voor elkaar kunnen betekenen. Wat gaat de tijd toch snel. Sprak Erik van de week, hij vertrekt al over 3 weken. Wat een genot 23 graden en alles in bloei. Hier koud en glad, maar geen muizen. Je wordt natuurlijk wel creatief zonder een gamma of praxis. Moten we Eric nog een nieuwe douchegordijn meegeven. Volgens mij realiseer je je dan weer wat voor luxe wij hebben. Dikke knuffel van ons. Groet Wim en Bernie

  • 19 Februari 2010 - 12:13

    Ria :

    Ik zit regelmatig te lachen achter de computer. Kostelijk zoals je alles beschrijft. Ben benieuwd naar je nieuwe kapsel. Foto plaatsen hoor, kunnen we alvast wennen.
    Wat vliegt de tijd toch, een week je site niet bezocht en nou lees ik dat Erik al over 3 weken komt.
    Tot gauw maar weer. groetjes
    Ria Mas

  • 19 Februari 2010 - 18:39

    Robert:

    leuk dat eric de gebouwinspectie gaat leiden over 3 wkn. wel nodig met al dat huispersoneel!
    ik kan me ook niet voorstellen dat mensen nergens in geloven,ik vind dat altijd een teken van overschatting van onze zeer beperkte zintuigen .
    enfin vandaag werd ik bepraat door een welbespraakte 5-VWO jongmens om een poosje te offeren aan Cordaid, gelukkig ken ik de club al langer en hoop dat ze veel goeds tot stand brengen voor kinderen elders.
    heb het goed en geniet nog even, robert

  • 20 Februari 2010 - 11:48

    Schoonmoeder:

    Hallo schoondochter,
    Bedankt voor al weer zo'n mooie kaart per post. Ga zo nog even door, dan houd ik in april een expositie! Blij dat het goed met je gaat, geniet er van. Ik heb je verslag ontvangen. Hier "kwakkelt" het weer maar door. Ik heb nog steeds sneeuw-huisarrest (bahalve maandag, toen met Els naar vriendin in Drenthe); de zon scheen zowaar ook nog.
    Wist je trouwens nog niet dat Eric de handigste man ter wereld is? Moet hij straks de hele gereedschapskist meebrengen? Ja, de tijd schiet al op, ze zullen je daar gaan missen! En jij hen...
    Zoen uit kwakkelland van je schoonmama.

  • 21 Februari 2010 - 21:49

    Nelleke:

    Lieve Nelleke,
    Wat een geweldige klusjesman heb jij zeg!
    Volgens mij heb je Eric echt niet nodig voor de klussen! Maar ga er maar lekker van genieten als hij er is. Het is bijzonder om te lezen hoe het daar allemaal gaat, onvoorstelbaar voor ons rijke Nederlanders.
    Hier is het inmiddels niet meer wit, maar wel errug nat en nog steeds koud. We genieten van gouden medailles in Vancouver, en van uitzicht op de lente ( met een blonde logee...)
    liefs uit Heemstede!

  • 23 Februari 2010 - 15:44

    Rogier Schipaanboord:

    Hè Nelleke,

    Leuk om weer een verhaal te lezen!
    Maar jij beelde toch uit dat mannen soms de tijd vergeten?
    Nou vrouwe doen het soms ook hoor!
    Leuk van dat concert!
    Ik zou het ook wel willen horen!
    Je hebt wel veel verzorgers in huis!
    Hopelijk droog je niet uit vanwege de hitte!
    Veel succes met naar de kapper gaan!
    Jij zij toch dat je onze reacties met spanning afwacht?
    Nou, ik wacht het nieuwe verhaal met spanning af!

    Van: Rogier, je buurjongen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Kilangala

tanzania

Recente Reisverslagen:

08 April 2010

Thuis

29 Maart 2010

Hallelujah Safari

24 Maart 2010

laatste bericht vanuit Sumbawanga......

16 Maart 2010

Save....

09 Maart 2010

Big surprise.....!!
Nelleke

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 18301

Voorgaande reizen:

03 Januari 2010 - 01 April 2010

tanzania

Landen bezocht: