douchegordijn - Reisverslag uit Kilangala, Tanzania van Nelleke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu douchegordijn - Reisverslag uit Kilangala, Tanzania van Nelleke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu

douchegordijn

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

05 Februari 2010 | Tanzania, Kilangala

Hallo lieve allemaal,

Het heeft even geduurd, maar weer wat nieuws uit Tanzania! Alweer bedankt voor alle reacties, heerlijk om te lezen....Ik wil niet weeeeer beginnen over de muizen, maar het moet toch nog even....De laatste nacht dat Trientsje in Kilangala was signaleerde ze toch 's nachts een muis, niet zo'n grote, maar een kleintje, maar toch....Ze zag hem " ergens" bij het keukenraam het pand weer verlaten. 'Na haar vertrek op onderzoek uit gegaan en inderdaad boven de keuken zat een behoorlijke kier tussen plafond en muur.Wat te doen???? Dichtstoppen die handel, maar met wat???Heel veel is niet voorhanden en een handdoek, daar vreten ze zich in een mum van tijd doorheen.Iets van kunsstof zou handig zijn, maar wat? Uiteindelijk heeft het douchgordijn eraan moeten geloven...Ik heb in de lengte stroken geknipt en dat tussen de kieren gefrummeld. In een andere kier heb ik een nylon regenjas gefrummeld. De mouwen bungelen langs de muur naar beneden een luguber gezicht, maar mijn huis is hermetisch afgesloten voor muizen. Ik zal de enige zijn in heel Kilangala,maar aan mijn lijf geen polonaise.....
Genoeg over mijn vriendjes.....het gaat goed met mama Ne zoals ze me hier noemen. Vorige week was ik niet helemaal lekker en dacht echt dat het de eerste signalen waren van malaria....Maar al nadenkend wat het zou kunnen zijn neem ik mijn malariatabletten nu op een ander tijdstip in en ben ik suiker gaan gebruiken.Ik voel me weer helemaal goed.Ik denk dus dat mijn lichaam behoefte had aan suiker en dat zit hier niet in voeding dus....
Het weer is heerlijk de temperaturen liggen hiet rond de 23 graden en er staat veel in bloei. De mais groeit de pan uit, ik kan daardoor de hutten van mijn buurtgenoten
nauwelijks zien. Het is nog steeds regentijd dus zo af en toe worden we verrast met een enorme hoosbui, die een uur of 3 duurt en dan is het leed weer geleden.Maar echt koud wordt het nooit.Ik heb wel een winter uitgekozen om weg te gaan zeg, wat vallen jullie in de prijzen.....
Afgelopen dinsdag ben ik naar de nursery en primary school geweest in Kipande. Kipande ligt 3 kilometer van ons vandaan. Een wandeling van een dik half uur, maar het was erg leuk want er gaan veel kinderen die kant op. De nursery bestaat uit zo.n 30 kinderen die gehuisvest zijn in een schuur. Kinderen zitten gewoon in het zand en de leraar heeft alleen een schoolbord en verder niets!De leraar is een wat oudere man die de kinderen op een hele leuke manier bezig weet te houden; een geboren acteur.De kinderen zouden ter ere van mijn bezoek pap krijgen, maar dat feest ging niet door, want er was geen geld voor suiker. Echt, jullie hebben geen ideen hoe arm de mensen hier zijn. Na een uurtje vertrokken we naar primaryschool. De kinderen van de nursery in kolonne achter ons aan.....Er zitten bijna 1000 kinderen op deze school verdeeld over 7 klassen.Gelukkig komen ze niet allemaal elke dag, maar gemiddeld zitten er 60/70 kinderen in een klas. Er zijn tafels en stoelen voor ongeveer 10 kinderen per klas, de rest van de kinderen zit en schrijft op de grond. Een mierenhoop van kinderen die natuurlijk allemaal wel nieuwsgierig waren naar die blanke mevrouw...Kortom een hele ervaring. Kilangala mag zich gelukkig prijzen met zo'n prachtige school.

Gisteren even een kijkje genomen in het weeshuis. Er is een nieuwe baby gekomen, een schatje een jongetje.Je zou hem zo n je boodschappentas stoppen. een heel triest verhaal erachter....De baby bleek niet de enige baby in de buik van de moeder. Vele uren later bleek dat er nog een baby in de buik zat. Moeder en kind hebben het beiden niet gered en zijn overleden. De andere baby is naar het weeshuis gebracht, de vader kan niet voor hem zorgen.De verzorgsters zijn gelukkig erg lief voor de kinderen maar ik ga toch maar gauw weer even knuffelen.Ben innig dankbaar voor een goed en gelukkig gezin en een mooi,gezond kleinkind. Dat besef je je toch maar weer goed....

Volgende week ga ik met een leraar van secondaryschool godsdienstlessen geven. Hij kwam op bezoek en vroeg me of ik wat gastlessen wilde geven. Dat kan in het engels dus dat is een gelukje....We gaan het dit weekend samen voorbereiden.

Dus genoeg te doen hier. Toch nog heel veel vrije tijd om veel te lezen en te mijmeren...Lieve mensen, volgende keer weer meer. Het gaat jullie goed. Kijk uit met de gladdigheid en take care please...

Liefs, Nelleke

  • 05 Februari 2010 - 10:28

    Marlies:

    Ha Nelleke!
    wat fijn dat je de muizen de baas bent! Waar een beetje creativiteit wel niet goed voor is! ;)
    Hier zijn we inderdaad aan het genieten van een witte winter, alhoewel het nu weer heerlijk regent..
    Ik ben benieuwd wat voor godsdienstles je gaat geven hoor! of je een beetje ruimte krijgt voor eigen invulling enzo. Maar wel tof om te lezen dat je je bezig kunt houden met zulke verschillende dingen. Veel plezier, geniet er weer lekker van en ik kijk uit naar het volgende verhaal!
    liefs, Marlies

  • 05 Februari 2010 - 12:01

    Trientsje:

    lieve Nelleke, prachtig verhaal! en zo herkenbaar! denk veel aan je, goeie tijd gehad samen! thuis voelt ook weer heel goed. lekker dubbel! succes met je lessen en geef ze ook een knuffeltje van mij!

  • 05 Februari 2010 - 16:00

    Robert En Els:

    Lieve Nelleke,
    Heel heel lang geleden...huurden we ook al een klein boswachtershuisje op een landgoed. 'tBloed kruipt waar het niet gaan kan. Er kwam een mishandelde hond op ons pad...natuurlijk,hij bleef, de tafel eruit dan kon hij erin! Een zeer groot uitgevallen friese stabij"en nog wat". Na lange aanloopmoeilijkheden kon hij s'av eindelijk rustig aan onze voeten liggen. Opeens begon hij "zomaar" enthousiast te kwispelen, echt heel blij. Je raadt het al? Ja hoor,er liep een aandoenlijk muisje over zijn voorpoten, levendige kraaloogjes etc. Jij blij dat wij inmiddels verhuisd zijn!!!
    1000 leerlingen en alleen een schoolbord...hier past alleen maar diep respekt voor wat de schoolmensen doen! Gun ze van harte jouw extra inbreng! Dag, Els

  • 05 Februari 2010 - 21:55

    Ellen En Tim:

    Niet stiekem kleine baby'tjes in je tas stoppen he? Hoewel het voor Sanne misschien wel leuk is ;-)

    Goed om te lezen dat alles nog steeds goed gaat. En dat van die suiker... poeh... Wij lopen even naar de buurvrouw voor een kopje, maar dat is er daar gewoon niet bij. Van die kleine dingen die hier heel vanzelfsprekend zijn, maar daar gewoon niet kunnen. Krijgen de kinderen verder dan wel goed te eten (als ik lees over de vele mais)?

    Liefs van uit een wit/regenachtig/dan weer zonnig/vriezend/dooiend Nederland en pas goed op jezelf.

    Liefs van ons


  • 05 Februari 2010 - 23:13

    Marianne:

    Dag Nelleke,
    Wat een verschillen zijn er toch in de wereld, we weten het allemaal en zien het op tv maar ermee worden geconfronteerd is van andere orde. Veel sterkte en succes, waka bun, Sietze en Marianne

  • 07 Februari 2010 - 22:06

    Margreet:

    Hallo schoondochter,
    Gisteren vielen 2 reisverslagen op mijn deurmat (dankzij Eric). Een uit een werelddeel waar suiker (het zoete des levens) onbetaalbaar is. De tweede uit een deel van de wereld, waar suiker (net als hier) vooral ongezond is (bij Femke in Oostenrijk). Tja, stof tot overpeinzing. Gefeliciteerd trouwens met je overwinning op de muizen! En alle respect voor je creativiteit.
    Ja, dat wil ik ook: met Marlies je godsdienstlessen bijwonen. Op de radio gehoord dat het Werelddiaconiedag is. Je kunt je aangesproken voelen.
    Alle goeds toegewenst bij je veelsoortige activiteiten.
    Liefs en kus van je schoonmama.

  • 08 Februari 2010 - 08:48

    Willemien:

    Hey Nelleke,
    Wat een belevenissen allemaal. We leven we in een bijzondere wereld, een wereld van zoveel uitersten, zo rijk tegen zo arm, alleen als je het zelf hebt gezien kun je weten hoe het is.

    Mooie tijd!!!!!
    groet Willemien

  • 08 Februari 2010 - 18:17

    Je Naamgenoot:

    Lieve Nelleke
    terwijl we ons hier druk maken over het songfestival met het nivo van "bloemetjesgordijn" ga jij de muizen te lijf met je eigen "bloemetjesgordijn". Wat een oplossing! En hoe ga je nu douchen, zonder gordijn wordt toch alles nat??
    Maar alle gekheid op een stokje, respect voor wat je daar aan het ondernemen bent, wat een ervaring!
    En wat leuk dat we nog een SMS kregen voor ons jongste knulletje, Dank! Dat je daar nog aan denkt in dat verre land..
    Veel sterkte met je avonturen, en vooral veel plezier ook. En leuke foto's!
    liefs uit Heemstede

  • 09 Februari 2010 - 14:04

    Rogier Schipaanboord:

    Leuk om weer een nieuw verhaal te lezen!
    Gelukkig kan die muis er nu niet meer in want anders zou je weer gek worden.
    Heb je al goede plannen bedacht?
    Gaat het al goed op school?
    Ook leuke foto`s!
    Kom je snel weer terug naar Nederland?

    Een hartelijke groet van: Rogier Schipaanboord je buurjongen

  • 09 Februari 2010 - 19:08

    Miranda:

    Ha Nelleke, wat een prachtige verhalen,je maakt weer heel wat mee zeg. Leuk om ook wat foto's te zien, wat een mooie kindertjes.We wensen je veel succes met alles en zorg ook goed voor jezelf!! Liefs, Cor en Miranda

  • 14 Februari 2010 - 09:37

    Liedeke En Peter:

    Hoi Nelleke,

    Wat leuk die foto's! Zonder foto's vorm je je een beeld bij het verhaal. Vaak blijkt het anders te zijn als je het echte beeld erbij ziet. In dit geval klopte het aardig: Een primitief schooltje, eenvoudige huisjes, een groene omgeving en knalrode aarde. Misschien komt het omdat ik zelf ook ooit in Afrika ben geweest.

    Je mist een hoop ijs en sneeuw. We zijn het aardig zat! Wij hebben vanochtend voor de 17e keer onze oprit naar de dijk sneeuwvrij gemaakt. Houdt een mens in beweging, moet je maar denken...

    Geniet er nog van!
    Liedeke en Peter

  • 14 Februari 2010 - 15:24

    Andrea :

    Lieve Nelleke,
    Wat een mooie foto's, kan me nu nog beter voorstellen hoe je daar rondloopt. Miste natuurlijk wel een close upje van je kleine grijze harige belagertjes ! Maar die staan zich natuurlijk lekker aan de andere kant van dat douchegordijn te poedelen in de warme regen die door het dak sijpelt.
    Uit de foto's spreekt veel vrolijkheid bij de kinderen en volwassenen , is dat vanwege de foto of is de stemming ook zonder foto zo?
    Ik kan me goed voorstellen dat je zo met de baby zonder moeder bezig bent: ik kreeg alleen al bij het lezen al een gevoel van: koop maar een biezen kistje en stuur maar naar met toe.
    Dus als je dat echt meemaakt zal dat gevoel nog sterker zijn.
    Alle goeds en geniet!
    Andrea

  • 14 Februari 2010 - 19:00

    Gerda Bak:

    hallo nelleke je kent mij niet maar ik volg je ik ben de secretaresse van protanz vandaar hoe is het met de voortgang van de schoolklassen zijn ze al in gebruik?
    ik hoop dat de muizen nu weg blijven voor jou hg gerda

  • 14 Februari 2010 - 20:36

    Elvira:

    Hi Nelleke,

    Wat een indringend verhaal en wat maak je weer mooie dingen mee. Goed dat je jezelf (al is het tijdelijk) inzet voor de Tanzanianen; dat doet vast veel goed! Vanaf 1 april zien we je graag weer voorbij rennen met Yara. Tot die tijd zien wij vanuit de erker dat dat Eric ook heel goed doet in de sneeuw ;-). Take care en sterkte in deze andere wereld. Veel groeten van 'buurtjes' Ruben, Gideon, Remco en Elvira

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Kilangala

tanzania

Recente Reisverslagen:

08 April 2010

Thuis

29 Maart 2010

Hallelujah Safari

24 Maart 2010

laatste bericht vanuit Sumbawanga......

16 Maart 2010

Save....

09 Maart 2010

Big surprise.....!!
Nelleke

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 18301

Voorgaande reizen:

03 Januari 2010 - 01 April 2010

tanzania

Landen bezocht: