Hallelujah Safari - Reisverslag uit Mbeya, Tanzania van Nelleke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu Hallelujah Safari - Reisverslag uit Mbeya, Tanzania van Nelleke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu

Hallelujah Safari

Door: Nelleke en Eric

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

29 Maart 2010 | Tanzania, Mbeya

Beetje (erg) balen....Net een uur in een internetspot gezeten en een mooi verhaal geschreven; is het niet geplaatst! Effe wat eten en dan toch maar weer opnieuw proberen. Je moet wat over hebben voor het thuisfront!

De afgelopen week was een week van afronden en afscheid nemen.Het afronden van allerlei zaken is goed verlopen. Alles wat we wilden doen is gelukt. Met name Eric is erg druk geweest met zijn computerlessen.De man is aan vakantie toe...
Het afscheid was moeilijk en erg ontroerend. Afrikanen zijn dol op officiele momenten en dat heb ik geweten! Er zijn DRIE momenten van afscheid geweest. En dat valt voor een echte huilebalk als ondergetekende niet mee.....
Het eerste afscheid was in de kerk. Moses had me voorbereid dat er van me verwacht werd dat ik iets zou zeggen, dus...Alles werd vertaald in Swahili en wat de dominee weer tegen ons sprak werd weer vertaald in het engels.Nog 1 keer genieten van deze bijzondere kerkdiensten en van de koren...Het tweede afscheid was van de diverse takken van de missie(een heel lokaal vol) Moses hield een toespraak en ik had me voorgenomen om niet te huilen, maar na 2 minuten was het gebeurd...Na zijn toespraak was ik aan de beurt, maar ik kon niet eens praten(erg he), dus vroeg ik een paar minuten "belet". De tijd werd heel lief gevuld met het zingen van een lied, maar die Afrikanen kunnen zo mooi zingen dat dat niet echt hielp. Daarna moest het toch echt gebeuren. Ik ben maar begonnen met het vetellen dat ik "only one leg" had,want 1 poot van m'n bril was afgebroken!Gelukkig begrepen ze het grapje en was de spanning een beetje verdwenen.Kortom een hartverwarmende bijeenkomst, maar afscheid nemen is niet mijn favoriete bezigheid.Maar een derde afscheid volgde en dat was een verrassing. Na de laatste warme maaltijd bij Moses en Jenny moesten we blijven voor een kop koffie en langzamerhand kwamen er allerlei mensen binnen waar ik de afgelopen maanden mee heb gewerkt. Een huis vol!!! Weer een toespraak en spontaan zingen en gebed en een cadeau. Eric kreeg een heel mooi geborduurd Afrikaans overhemd, wat hij zeer zeker elke dag gaat dragen(zonder dollen, het is echt heel mooi) en ik kreeg een mooie rok en blouse met giraffen erop. Mooi en ook draagbaar in Nederland.Koffie en thee, en cake van "Het Stoepje" na.(geintje)Ik vind het elke keer zo prachtig om te ervaren dat het geloof totaal geintegreerd is het dagelijks leven van deze mensen.
Dus al met al een hele emotionele week en de zekerheid dat ik,wat de mensen euit Kilangala betreft, ongeveer met een aureooltje rondloop. Jullie kunnen gerust zijn, het is niet zichtbaar en ik loop op m'n schoenen en niet ernaast!!
Liefs, Nelleke

Even over het weer: laatste dag en nacht veel regen (voor mij voor het eerst), dus enige angst voor de terugweg. Wat schetst onze verbazing, een geheel droge weg! Maar, zo is er altijd wat, de droge weg is wel hard, dus we hobbelen een uurtje of 7 behoorlijk door. Het laatste uur een race tegen de opkomende regen, net op tijd over (dwz op de asfaltweg voor de laatse 100 km).Dat was dus een Hallelujah Safari, zoals ze dat hier noemen!Morgen op naar Dar (Es Salaam), slechts 12 uur in de bus.
Liefs, Eric

  • 29 Maart 2010 - 12:29

    Marlies:

    Ha Afrikaantjes!
    dat klinkt allemaal ontzettend ontroerend! Erg fijn dat jullie eerste deel van de reis goed is verlopen. Succes nog met het lange vervolg!
    liefs, Marlies

  • 29 Maart 2010 - 13:38

    Nelleke Heemstede:

    Wat fijn dat jullie zo gewaardeerd worden daar, lijkt me moeilijk om dan weer weg te gaan, maar hier zijn jullie ook weer hartstikke welkom hoor!
    Fijn dat de terugreis goed verloopt, nog een dagje 'bussen'. Ik hoop nog veel verrassingen onderweg!
    En dan thuis weer: " keep up the good work", met het project van Koos. Jullie zijn me wel een stel...
    Sterkte met thuiskomen, liefs en tot snel!

  • 30 Maart 2010 - 13:41

    Marianne:

    Weggaan, altijd lastig waar je ook afscheid moet nemen!Fijn dat er zoveel blijken van waardering zijn geweest.
    Geode reis terug en sterkte bij het "re-burgeren" in Zeist!
    Groet, S&M (Paramaribo)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Mbeya

tanzania

Recente Reisverslagen:

08 April 2010

Thuis

29 Maart 2010

Hallelujah Safari

24 Maart 2010

laatste bericht vanuit Sumbawanga......

16 Maart 2010

Save....

09 Maart 2010

Big surprise.....!!
Nelleke

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 18294

Voorgaande reizen:

03 Januari 2010 - 01 April 2010

tanzania

Landen bezocht: