van alles - Reisverslag uit Kilangala, Tanzania van Nelleke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu van alles - Reisverslag uit Kilangala, Tanzania van Nelleke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu

van alles

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

26 Januari 2010 | Tanzania, Kilangala

Oh,wat heerlijk om jullie reacties te lezen!Cadeautjes, stuk voor stuk!Keep on going please....

Vanaf morgen ben ik in het trotse bezit van 2 huizen! Trientsje gaat morgen al weer naar huis en ik slaap al een poosje in haar huis vanwege de muizen. Overdag verblijf ik in mijn buitenhuis op de heuvel en hou ik de hond gezelschap. Een geweldig beest! Het is een beetje me and my shadow....(het is een Harry! dit voor Els!)
De muizen zitten er nog in grote getalen, maar overdag heb ik er geen last van. Een kat zou een prima oplossing zijn, maar die zijn hier niet veel te vinden; ze worden gestolen en verkocht....
Gelukkig gaat het slapen goed. Vorige week zijn we rondgeleid door Jenny in het hospitaal. Als je eenmaal ergens rondgeleid ben en voorgesteld dan mag je daarna in en uit lopen.Het hospitaal heeft een belangrijke functie in de regio. Mensen komen van heel ver voor medische zorg. Het leek net of ik door een museum liep.Dit schrijf ik overigens met veel respect!, maar een betere omschrijving kan ik even niet verzinnen....De meeste mensen komen met malaria, tbc.Ze moeten lang wachten tot ze geholpen worden en kunnen als het nodig is een bed krijgen . Familie moet dan voor eten en schone kleren zorgen. Er is een wasplaats bij het hospitaal en een stookhok waar vuurtjes gestookt kunnen worden om eten te maken. Veel vrouwen bevallen ook in het ziekenhuis. Ze wonen vaak zo ver af dat het te riskant is om te wachten op de weeen. Ze mogen dan in het hospitaal wachten op de bevalling.Ook aids blijkt een groot probleem te zijn Het hospitaal heeft geen medicatie.....Aids is ook bijna onbespreekbaar. Geboortebeperking is een onderwerp waar men nu wel open over spreekt.
Ik hoop de komende tijd eens mee te kunnen draaien en hoop op een bevalling natuurlijk.

Op dit moment hou ik me voornamelijk bezig met de nurseryschool.De school is opgericht door een nederlands echtpaar, waarvan de vrouw helaas overleden is in Tanzania.Het echtpaar woonde in het huis waarik nu verblijf. Haar man is teruggekeerd naar Nederland,maar komt nog wel regelmatig hier om te kijken of alles goed gaat. Ik heb wat inhoudelijke taken gekregen om hier te doen en die zijn voor jullie niet zo interessant, maar vor mij leuk om te doen. Daarnaast assisteer ik in de klas.Kinderen leren ook in de nursery al letters en cijfers dus ik kan helpen met oefenen. Ze oefenen op leitjes en een krijtje. Aan het eind van de dag zijn die donkere huidjes wit van het krijt.Alles snottert en hoest om me heen dus of ik er ongeschonden uit kom is maar de vraag....Gisteren geprobeerd met naald en draad wat truien van de kinderen te repareren, ze hangen van narigheid aan elkaar. De truien zijn onderdeel van het uniform wat elk kind moet dragen, als het naar school gaat. De helft van de ouders kunnen het schoolgeld en uniform niet betalen (5euro 50 per jaar!!!.) Niet voor te stellen voor ons, maar de mensen zijn arm.
De kinderen op school krijgen ook
pap en dat is iets extra's! Maar ook dat lijkt soms niet meer haalbaar.

Afgelopen zondag weer naar de kerk geweest, wat een feestje weer...Daar wordt je blij van. Ik versta natuurlijk niets van wat er gezegd wordt, maar de sfeer en het zingen is super...

Verder heb ik 2 dagen zonder water gezeten, bonen gesorteerd, m'n wasje gedaan (duurt 1,5 uur) me zelf ook maar weer eens gewassen en geprobeerd m'n voeten schoon te krijgen, wat niet lukte....enz enz.

Rob, wat naar nou voor jou, ik zal aan je denken.....Speciale groeten voor alle Nijenheimers en natuurlijk ook voor allen die mij lief zijn!!

Liefs, Nelleke

kom is maar de vraag.

  • 26 Januari 2010 - 09:28

    Eric:

    Dank je weer voor je avonturen. Ik durf het haast niet te vragen, maar waar blijven de beelden?? Het zal wel weer een hele bevalling zijn in het internetcafe (alleen de reis er naar toe al). Pas je goed op met al die ziektes? Aan de H'laan alles oke, maar we (Yara en ik) missen je! Alhoewel de liefde van Yara gaat vooral door de maag, dus ik geef haar maar een botje. Ik mis je warmte, gevoelstemperatuur bij mij is laag (ofkomt dat(ook) door het weer?)Veel succes!! Liefs Eric

  • 26 Januari 2010 - 12:37

    Marcella:

    Hoi Nelleke,
    Wat leuk om al je verhalen te lezen! Zo te zien verveel je je geen minuut!
    Vanmorgen was het hier 8- graden onder nul. Buiten is het wit en erg glad. Brrrrr!
    Op Nijenheim gaat alles zijn gangetje; en zoals je weet; soms op een erg hoge versnelling.
    De tijd gaat snel, je zal het wel als een stoomtrein ervaren! Wat een ervaringen! veel succes,
    liefs marcella

  • 26 Januari 2010 - 12:44

    Rini:

    Beste Nelleke,
    Hoe is het met u? met mij gaat wel aardig. Zoals je weet ben ik uitgenodigd bij de koninklijke marine. Daar ga ik donderdag naartoe. En dan zie ik al mijn oud-collega's weer waar ik jaren mee gewerkt heb. Het zal wel heel emotioneel als ik iedereen weer zie. Maar gelukkig gaat Marcella mee, die houdt een oogje in het zeil als ik het heel moeilijk krijg. Ik mis je als kiespijn, maar je moet gaan waar je plichtbesef is.
    Dat moest ik ook altijd.
    (kijk maar of er ook plekje voor mij is, dan kom ik zo naar je toe)
    Rini

  • 26 Januari 2010 - 16:08

    Ellen En Tim:

    Hallo mama,

    Ik vond het leuk je van de week even live aan de telefoon te hebben. Alsof je naast me stond, zo helder. Hier is alles nog steeds goed, alleen weer errúg koud... Wat een luxe, 2 huizen. En wat is de tijd snel gegaan voor Trientsje. Komt er voor haar nog iemand in de plaats, of ben je dan "alleen"? Pas je wel op met al die hoestende en proestende koters om je heen...?

    Liefs,
    Ellen en Tim

  • 28 Januari 2010 - 10:56

    Femke:

    Hee Nelleke,
    wat een super verhalen van je avonturen. Klinkt wel als een primitief zwaar leven. Hier is het ook prima, viel schnee en veel boarden:). Totaal anders dus.
    Liefs uit österreich!

  • 28 Januari 2010 - 15:07

    Marianne:

    Dag Nelleke,
    Leuk je Tanzaniaanse verhalen te lezen, ik zou graag eens komen kijken en een poosje meehelpen in het ziekenhuis. Er lijkt mij op het gebied van jeugdgezondheidszorg nog wel een en ander te doen! Ook hier gaat alles door met grote en kleine haperingen.
    Waka bun en brasa! ook van Sietze

  • 29 Januari 2010 - 22:34

    Joeri En Astrid:

    Hoi Nelleke,
    Wat ben jij avontuurlijk zeg! Inderdaad jammer, zoals Eric al zei, dat je nog geen beeldende foto's online hebt kunnen zetten! Wij genieten (en walgen) hier mee van je (muizen)verhalen! Doei! Liefs, Astrid en Joeri

  • 30 Januari 2010 - 11:17

    Schoonmmama Treep:

    Lieve schoondochter,
    Is die mooie "missingkaart" echt voor mij (niet per ongeluk voor Zeist)? Ik mis je aanwezigheid natuurlijk ook, al zijn je berichten uit T. zeer welkom! Ze bieden mij vanuit mijn "iglo" een ruime blik op de grote wereld.
    Tja, Bert Koenders moet maar eens met open beurs langs komen daar! Is er nog vooruitgang in de plannen voor de basisschool?
    Intussen veel succes met je werkzaamheden in school en hospitaal.
    Met hartelijke groeten en kus van schoonmama.

  • 31 Januari 2010 - 14:15

    Andrea :

    Hoi Nelleke,
    Wat ben jij toch goed in het tellen van je zegeningen daar! Het lijkt me nl. niet eenvoudig om ondanks alles wat je beschrijft de moed er in te houden. Hier woedt intussen (door een advies van experts over ontwikkelingshulpbeleid) een discussie over de voors en tegens van hulp, die zal wel nooit beslecht worden.
    Ik hoop dat je je inmiddels in je tweede huis veilig voelt voor het muizengebroed . Kun je Harry niet trainen in de muizenjacht? (-:
    Hier worden honden momenteel vooral goed in sneeuwjacht , je mist een ouderwetse winter vol sneeuw! Ik vind het heerlijk, het lijkt net of alle lelijke dingen in het landschap ondersneeuwen.
    Ik reed vorige week door de Beemster en daar zag ik midden in een wit weiland ongeveer 20 hazen in een groepje druk graven naar voedsel.
    Op mijn nieuwe werkplek in Den Dolder heb ik uitzicht op een besneeuwd landschap vol schapen, dus niet alleen mijn nieuwe baan is leuk ,maar ook deze secundaire arbeidsvoorwaarden.
    Ik wens je veel succes bij alles daar, hartelijke groet,Andrea

  • 31 Januari 2010 - 20:53

    Nelleke:

    Ha Nelleke,

    Moooi om je verhalen te lezen van het verre Tanzania, wat zo dooor je verhalen dichterbij komt!
    Bijzondere verhalen over het bijzondere werk wat je mag doen!
    Heel veel succes bij al het werk wat op je af komt.
    Liefs Marlijn

  • 03 Februari 2010 - 11:46

    Robert En Els:

    Lieve schoonzus, lief manusjevanalles!

    Genieten van je stijl van schrijven! Proberen daarnaast goed de inhoud van je ervaringen te laten doordringen...tbc, malaria, aids, truien die uit elkaar vallen,etc etc. Wat een armoede, wat een overleven! En dan,even zo goed, de blijheid en verbondenheid tijdens de kerkdiensten...onwillekeurig moest ik aan Haiti denken en de mis s'avonds op straat. Wat een kracht dan toch ook weer... 'Neef Harry' in Hengelo zit klaar voor ons hondendrietal; kwispel van allen voor 'neef Harry' in Tanzania, en bisous-bisous uit St Firminvoor jou,dappere dodo! XXX, E

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Kilangala

tanzania

Recente Reisverslagen:

08 April 2010

Thuis

29 Maart 2010

Hallelujah Safari

24 Maart 2010

laatste bericht vanuit Sumbawanga......

16 Maart 2010

Save....

09 Maart 2010

Big surprise.....!!
Nelleke

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 18298

Voorgaande reizen:

03 Januari 2010 - 01 April 2010

tanzania

Landen bezocht: