eerste ervaringen - Reisverslag uit Kilangala, Tanzania van Nelleke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu eerste ervaringen - Reisverslag uit Kilangala, Tanzania van Nelleke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu

eerste ervaringen

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

13 Januari 2010 | Tanzania, Kilangala

Wat geweldig al jullie reacties! Beetje traantje wegpinken,maar erg blij! Ik zit nu te internetten in Soembawanga een uur rijden van Kilangala. Er is dus internetten maar niet alle letters doen het even goed maar niet zeuren.Zoaks Erical schreef was dereis lang en enerverend. Vooral het laatste stuk was heel spannend. 370kilometer door de bagger en spekglad. Heel wat bussen en vrachtwagens gestrand gezien. Maar dankzij Moses. projectleider van de projecten in Kilangala en een geweldige terreinwagen zijn we er gekomen, na 10 uur....
Het was donker toen we aankwamen dus je hebt geen notie waarje ben.Een grote verrassing dus de volgende dag!
Mijn huis staat op een heuveltjezo'n 200m buiten de.kern. Het is een groot huis met stromend water en een prachtig uitzicht op de omgeving. Het is hier oorverdovend stil. Het warme eten krijgen we van Jenny de vrouw van Mozes. Koken gebeurt hier op een vuurtje buiten en daar zijn wij blanken niet op gebouwd! Na het eten word ik naar m'n huis gebrachtdoor de watchman die de hele nachtvoor het huis dewacht houdt! En dan is daar Sep, de hond. Een schat van een beest die veel gezelschap geeft. Het is een beetje een onbehouwen, enthousiaste hond, een lieverd.
Afgelopen zondag zijn we officieel voorgesteld in de kerk.We moesten onszelf voorstellen en daarna werd er geapplaudiseerd en kregen we een gebed mee.....Niets van verstaan, maar het voelde goed....De kerk is een waar feestje, swingend met veel gezang en een laaaaange preek. Het weer is nogal wisselvallig.Het kan soms een uur stortregenen en daarna kan dezon weer doorkomen.Het is hier niet warm. Komt ook omdat we 2000 meter boven de zeespiegel zitten.Het is gewoon lekker Soms een fleecevest, soms een t-shirt.
Eergisteren voor het eerst naar school geweest; een team van 5 le erkrachten en 3 nurserie lokalen. De gebouwen voor de primaryschool zijn nog niet klaar.We hebben een plan gemaakt wat ik ga doen en gesproken over hoe hetop school gaat,watde problemen zijn enz enz.Nu dus in Soembawanga,50 kilometer verderop, de enige en eerste plaats omte internetten. Kilangala heeft 1 auto die 1 keer per week naar de stad gaat.Deauto wordt volgepropt met mensen en boven op het dak bagage spullen die verkocht kunnen worden Voordat we vanmorgen wegwaren.....
In het dorp hebben we van 8 uur 'tot 10 uur 's avonds stroom. We eten pasom 8 uur en als ik thuis gebrachtben steek ikeen olielamp aan en vind zo mijn weg wel...
Gisteren ook mijn was gedaan,lekker kliederen met teiltjes en ouderwets boenen.Je bent hierlang bezig met simpele dingen.....In het dorp zelf zijn bijna geen winkels dus na hetinternetten maareven de marktop.We zijn hier toch wel een bezienswaardigheid...het is niet te geloven dat80% van de bevolking geen werk heeft en erg arm is.Iedereen loopt op straat in de hoop wat werk te kunnen vinden of proberen ietste verkopen...
My computertime is nearly finished so I have to stop....
Heel erg bedankt voor jullie reacties en blijf schrijven.....
Liefs, Nelleke

tel nr 00255769330261








in de kerken

huis de wacht houdt.

  • 13 Januari 2010 - 22:58

    Ineke:

    volgende keer samen buiten koken en eten?xxx

  • 14 Januari 2010 - 18:56

    Miranda:

    Hoi Nelleke, wat een geweldig avontuur, fijn dat je goede aangekomen bent en nu zo goed bewaakt wordt, voor eric ook een geruststelling!!!! geniet van al het bijzondere daar,succes met al je te ondernemen activiteiten. liefs

  • 14 Januari 2010 - 20:33

    Willemien:

    Hoi Nelleke, wat fijn dat je goed bent aangekomen. Ik hoop voor jou op een mooi tijd daar, en ik ga je zeker volgen.

    Blijf dicht bij je zelf, en vergeet vooral niet te genieten van deze bijzondere tijd.
    Groeten Willemien

  • 14 Januari 2010 - 20:39

    Els:

    Lieve lieve Nelleke, Wat een verhaal, wat een belevenissen,wat een situatie, wat een armoede... daar schrok ik toch echt van (ik realiseer me hoe verschrikkelijk weinig ik eigenlijk van Tanzania weet!): 80%werkloos!En dat betekent ook voor 80% van de gezinnen honger lijden??? Voor jou betekent t nu woekeren met je talenten, of niet? Gelukkig heb je daar veel van, dus dat komt goed! Heel benieuwd wat je op school gaat aantreffen. Hou je haaks, bon courage en we blijven meeleven! XXX, Els, R 800km verderop.

  • 14 Januari 2010 - 22:23

    Nelleke:

    ha Nelleke
    je weet ons wel weer te boeien, ik zie het helemaal voor me hoe jij daar 's avonds met je olielampje op de veranda zit ( heb je trouwens wel een veranda? anders doe je maar net alsof, het lijkt me zo leuk nl.). En dan lekker soppen in een teiltje, het lijk wel of je 50 jaar terug bent in de tijd.
    Het zal wel lastig zijn om in je schaarse computertijd nog foto's te downloaden, maar als je een kans ziet...ik ben wel heel nieuwsgierig!
    liefs uit Heemstede

  • 15 Januari 2010 - 09:00

    Marlies:

    Jeetje! dit klinkt weer zo ontzettend anders! en eerlijk gezegd nog armer dan de landen waar jij intussen kennis mee gemaakt hebt. 2 uur stroom, 50km voor internet, maar vooral die 80% werkloosheid. Poeh! Ik hoop dat je lekker je ding kunt doen en een steentje kan bijdragen.
    enne, was t toch maar goed dat Mozes kwam! ;)
    Heel veel succes en plezier,
    liefs Marlies

  • 15 Januari 2010 - 19:49

    Nijenheim:

    Ha die Nelleke!
    Wat een verslag weer zeg. Erg leuk om telkens je ervaringen te kunnen lezen.
    De mensen hier willen even wat tegen je zeggen:
    Dirkje: Nelleke ik mis je! Het gaat hier goed. Ik ben af en toe Mirjam lekker aanh et plagen. Groetjes Dirkje.
    Truus: Hoe gaat het en wat doe je daar allemaal? Groetjes Truus
    Sylvia: Hoe gaat het met je? Wat ben je nu aan het doen? Groetjes Sylvia
    Gijs: Lieve Nelleke is het leuk in Afrika? Kusje Gijs
    Richard: Hoe aat het met je? Groetjes Richard.
    Corrie: Heb je het naar je zin daar? zo ja, dan heel veel plezier! groetjes Corrie.
    Henk: Hartelijke groeten en veel succes namens Henk
    Frank: Gaat alles goed? Hoop dat alles goed gaat! Tot snel! Groetjes Frank
    Wil: Ik denk veel aan je! Ik wacht met smart op je! Ik hou van je! Liefs Wil
    Dirk: Ik mis je! Kom maar gauw weer terug. Liever vandaag nog dan morgen! Groetjes Dirk.

    Nelleke heel veel succes en vooral veel plezier daar in het verre verre Afrika!
    Groetjes Mirjam

  • 17 Januari 2010 - 20:18

    Siebe:

    Je ziet wel ik eet van meerdere walletjes om jullie belevenissen te volgen.ik heb vanavond weer veel gehoord via de telefoon met trientsje.(dat doet de mens goed)blijf genieten en vergeet de pasta niet te kopen.gr siebe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Kilangala

tanzania

Recente Reisverslagen:

08 April 2010

Thuis

29 Maart 2010

Hallelujah Safari

24 Maart 2010

laatste bericht vanuit Sumbawanga......

16 Maart 2010

Save....

09 Maart 2010

Big surprise.....!!
Nelleke

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 103
Totaal aantal bezoekers 18299

Voorgaande reizen:

03 Januari 2010 - 01 April 2010

tanzania

Landen bezocht: