van alles.... - Reisverslag uit Kilangala, Tanzania van Nelleke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu van alles.... - Reisverslag uit Kilangala, Tanzania van Nelleke Nieuwenhuis - WaarBenJij.nu

van alles....

Door: Nelleke

Blijf op de hoogte en volg Nelleke

04 Maart 2010 | Tanzania, Kilangala

Lieve mensen, ik ben in m'n nopjes want ik heb nu een computer te pakken die doet wat ik wil!Wat een genot! Het gaat goed met de teacher, mama Ne, alias mariem(betekent juf). M'n haar zit allerschattigst, dus wat wil ik nog meer! Dank voor jullie adviezen buurjongens, maar ik doe wel een petje op!Nee hoor, alle gekheid op een stokje, ik zie er keurig uit.Vandaag is het donderdag en zondag begint Eric aan zijn reis hier naar toe. Voor hem nog een paar dagen geduld, voor mij wat langer.....We hebben op weg hiernaar toe een patiente meegenomen uit het hospitaal,(voor moeder Treep een oud verhaal, want ik heb het haar al geschreven). Het bleek een broodmagere vrouw te zijn die nauwelijks meer kon lopen van de pijn. Haar moeder en zus waren bij haar en gingen ook met ons mee. Op de voorstoel zat al een oude blinde man, dus die arme ziel moest zich ook nog eens achterin wurmen..Er zaten inmiddels al 8 mensen in de auto!!!De dokter ging ook mee, MET KOFFERTJE. Ze kwam naast mij te zitten(dat heb ik weer!!)en ik kon haar pijn bijna voelen. Ik vroeg aan de dokter wat er met haar aan de hand was en hij vertelde dat ze al een dag en nacht behoorlijke weeen had, maar dat de ontsluiting niet wilde komen. Ze was dus gewoon bezig een kind te krijgen en ik begreep meteen waar dat koffertje voor was....Het was haar vijfde kind. Ik dacht dat ze de voorstoelen kapot zou knijpen, de ene wee na de andere, maar geen kik! De weg naar Sumbawanga is slecht dus dat gehobbel zou haar echt geen goed doen of er komt iets op gang.....Een uur lang heeft ze zitten puffen en knijpen, maar er kwam geen geluid uit.Ik kreeg subiet pijn in m'n buik en zweette ongeveer net zo hard mee. We hebben haar afgeleverd bij het hospitaal en ik hoop voor haar dat het niet te lang meer geduurd heeft. Je maakt nog 'es wat mee hier!

Iets heel anders; afgelopen zondag haalde de dominee een EI uit z'n toga en ging het ei veilen!! In het begin had ik het niet zo in de gaten wat eraan de hand was(ik zag alleen maar dat ei en had rare ideeen over gevonden voorwerpen, stiekem in de collectepot gedaan oid), maar aan de reacties van de kerkgangers merkte ik dat hij het aan het veilen was. Uiteindelijke opbrengst 1 euro 50 wat het gat in deze zondagse begroting moest dichten.....

Ik hou er niet zo van om geld te vragen, maar mochten er mensen zijn die wat geld willen doneren dan hou ik me natuurlijk aanbevolen. Het leuke is dat je met weinig geld hier al veel kan doen!Ik heb wat dingen op het oog wat ik graag gerealiseerd zou willen zien.
In het gezin van Moses is een meisje opgenomen wat oorspronkelijk in het weeshuis woont.Ze doet veel in het huishouden, kookt, zorgt voor de jongste zoon en gaat ook elke dag naar school. Ze heeft het dus behoorlijk druk. Het is een hele kiene meid die nu in de laatste klas van de primaryschool zit. Ik zou het leuk vinden om haar naar de middelbare school te laten gaan op kosten van Nederland. Dit kost ongeveer 100 euro, inclusief schooluniform.Moses heeft haar al uit het weeshuis gehaald en in zijn huis opgenomen,en zal blij zijn dat iemand anders schoolkosten kan betalen.
Verder is geld voor diesel welkom. Zonder diesel kan de generator niet draaien en zonder generator geen computerlessen. Ik geef nu 1,5 uur les als de generator draait voor het hele dorp, maar het zou mooi zijn als we de lestijden uit kunnen breiden zodat er ook meer mensen les kunnen krijgen, maar dan is er diesel nodig en daar is geen geld voor..2 uur gebruik electra kost ongeveer 7 en een halve euro en dat is veel!!! De meisjes op de naaiopleiding willen graag geld hebben om stof te kopen zodat ze kunnen oefenen met de naaimachine.
Op de middelbare school gaat een groep van 25 jonge lui naar een paasconferentie in Sumbawanga. Ze moeten een eigen bijdrage leveren van 2 euro voor vervoer, eten enz,Voor de meesten een groot probleem.De nursery vindt het fijn als ze de kinderen suiker in de pap kunnen blijven geven. Een paar
voorbeelden waar het geld aan
besteed zou kunnen worden!

Femke, fijn dat je het zo naar je zin hebt! Weet het adres van je website niet, dus het moet maar even zo...WEL TERUGKOMEN!!!!

Koos, ik mis je opbeurende reacties!

Rob, goed te lezen dat het weer beter gaat met je en dat je de smsjes ontvangen hebt

Nijenheim; dank voor alle persoonlijke reacties, leuk!

Schoonzus en zwager; gaan jullie lekker uitwaaien met Yara? Klasse! Thanks!

Buurmannen; let een beeje op de buurman of hij wel op tijd naar bed gaat en goed eet en zo en ook maar een ei veilen in de kerk zondag!!

Buurman van de buurmannen; je vrouw wacht in spanning af, doe voorzichtig en succes met alles!

En alle andere mensen die zo trouw reageren; dank je wel en het volgende bericht zal, hoop ik, van ons beiden zijn...

Liefs, Nelleke

  • 04 Maart 2010 - 12:19

    Marlies:

    Geen idee hoe het zou voelen, maar ik krijg ook pijn in mijn buik als ik dit lees! Zeker hopen voor die vrouw dat kind gezond en wel het levenslicht heeft weten te vinden.
    Zondag breng ik di papa naar Schiphol, een klein stukje mee op reis richting jou. En ik zal een mooie bijdrage voor Tanzania van mijn rekening halen. Zal ik het op jouw rekening overmaken of wil je het op een andere manier hebben?
    Geniet nog lekker verder van je mooie tijd daar en pas goed op mijn vader :)

    Liefs, Marlies

  • 06 Maart 2010 - 09:32

    Diane:

    Wat fijn dat Eric al snel daar bij jou zal zijn!
    Fantastisch dat hij met eigen ogen kan zien waar je verblijft, de mensen aldaar ontmoet en kan meemaken en proeven wat jij daar meemaakt. Ik ben heel jaloers. Lijkt me fantastisch. Heb je al gehoord of het kindje gezond en wel geboren is. Misschien wordt je wel vernoemd. Ik mis wel de foto met je nieuwe kapsel. Dus Eric effe vragen dit te vereeuwigen en te laten delen met de thuisblijvers. Ik wens je nog een hele fijne tijd, geniet van het land samen en van elkaar aldaar!!
    Veel liefs, Diane

  • 09 Maart 2010 - 10:05

    Ellen En Tim:

    Hallo mama,

    Morgenavond is Eric eindelijk bij jou! Spannend hoor. Het volgende bericht is dan van jullie samen. Ik kwam Eric nog tegen bij de ANWB voor een internationaal rijbewijs. Hij was toen in het dorp om de laatste dingetjes te kopen. Hij heeft er erg veel zin in!

    Hier met ons gaat alles goed. Het begint nu eindelijk heel voorzichtig aan lente te worden in Nederland. Als jullie terugkomen heb ik alvast mooi weer besteld.

    Liefs van ons en tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Kilangala

tanzania

Recente Reisverslagen:

08 April 2010

Thuis

29 Maart 2010

Hallelujah Safari

24 Maart 2010

laatste bericht vanuit Sumbawanga......

16 Maart 2010

Save....

09 Maart 2010

Big surprise.....!!
Nelleke

Actief sinds 18 Nov. 2009
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 18304

Voorgaande reizen:

03 Januari 2010 - 01 April 2010

tanzania

Landen bezocht: